پایگاه اطلاعاتی استنادی
Web of Science
 

 

 

 

 

 


 

 

 

مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
 شهریور 1402
 

 

 

 

 

 


مقدمه

موسسه اطلاعات علمی یا همان ISI برای اولین بار در سال 1661 توسط یوجین گارفیلد تاسیس شد. این موسسه در سال 1662 توسط سازمان علمی و بهداشتی تامسون بدست آورده شد و با نام تامسون آی اس آی(Thomson ISI)  شناخته شد. این موسسه تا سال 2116 بخشی از سازمان تجاری علمی و سرمایه فکری تامسون رویترز بود. زمانی که سازمان تجاری علمی و سرمایه فکری تامسون رویترز فروش رفت، نامش به  Clarivate Analytics )   (تغییر یافت.

موسسه ISI خدمات پایگاه داده کتابشناسی را ارائه می دهد. حوزه تخصصی این پایگاه داده، شاخص استنادی و تجزیه تحلیل آماری می باشد که سابقا گارفیلد در پایه گذاری آن پیشگام بوده است. این دیتابیس کتابشناسی، پایگاه داده های استنادی را نگهداری می کند که هزاران مجلات علمی را پوشش می دهند. این مجلات علمی، فهرست بالابلندی از شاخصهای به چاپ رسیده مانند شاخص استناد علوم (SCI) ، شاخص استناد علوم انسانی و هنر ( AHCI) و شاخص استناد علوم اجتماعی (SSCI) را شامل می شود.

این پایگاه داده امکان تشخیص اینکه "کدام مقاله ها بیشتر استناددهی شده اند" و "چه کسی آنها را استناد کرده است" را در اختیار پژوهشگران و محققان می گذارد. این پایگاه داده برخی مقیاسهایی را جهت ارزیابی ضریب تاثیر علمی مقالاتی که در آنجا نمایه شده اند را فراهم می آورد و با این کار احتمال افزایش ضریب تاثیر این مجلات را از طریق برجسته سازی و با کیفیت کردن هرچه بیشتر مقالات بالاتر می برد .

مفهوم استناد

مرسوم است که پژوهشگران در نوشته های علمی و تحقیقاتی خویش به آثاری استناد کنند که در ارتباط با موضوع آنها نوشته شده و از این آثار در تایید نظرات خویش استفاده کنند یا تعارضات آنها را با اندیشه های علمی روز یا یافته های جدید نشان دهند.

به این نوشته ها که مورد استفاده پژوهشگر قرار گرفته،اثر استنادشده Cited Item و نوشته خود پژوهشگر که به آن اثر استناد نموده، اثر استنادکننده Citing Item نامیده می شود.

چنانچه مشخصات آثار استناد شده و مقاله های استناد کننده به آنها در یک مجموعه جمع شوند،نمایه استنادی به وجود می آید که نمایه استنادی علوم ISI یا Web of Science نمونه بارز و جامع آن است.

Web of science

 WOS نخستین منبع برای جستجوی پیشینه پژوهشهای علمی است و به عنوان یک ابزار تحلیلی، مقبولیت جهانی پیدا کرده است. این محبوبیت به خاطر امکانات این پایگاه اطلاعاتی از جمله سهولت استفاده، یکپارچه بودن در ارائه اطلاعات، مراجع مورد استناد مقالات،پوشش گسترده موضوعات علمی، کیفیت بالا، اعتبار اطلاعات، عمق زمانی اطلاعات و امکانات قوی جستجو است. این پایگاه به صورت هفتگی روزآمد می گردد.

یکی از ویژگیهای WOS پوشش موضوعی کامل آن است که آن را ابزاری مناسب جهت جستجوی اطلاعات در تمامی رشته ها بخصوص موضوعات بین رشته ای می سازد. از دیگر ویژگیهای آن، امکان دیدن اطلاعات مراجع هر مقاله است. همچنین با امکان Cited و Related محقق پس از جستجوی یک موضوع به یک زنجیره از مقالات مرتبط دسترسی پیدا می کند که در هیچ بانک اطلاعاتی دیگر این امکان وجود ندارد.

مجموعه محتوای wos

انواع جستجو در این پایگاه شامل جستجوی ساده، جستجو نویسنده، جستجو اثراستناد شده و جستجو پیشرفته می باشد. بیش از18200 نشریه ، فصل های کتاب و مقالات کنفرانس را شامل می شود. این موارد در بیش از 68 میلیون رکورد ذخیره شده اند وبیش از 64 میلیون رکورد دارای اطلاعات استنادی از سال 1900 تا کنون هستند

انواع جستجو

در جستجوی ساده می توانید براساس فیلدهای عنوان، نام نشریه،سال انتشار، نویسنده، گروه نویسندگان، آدرس، زبان، نوع سند و...جستجو نمایید. با عملگرهای منطقی، جستجو در فیلدهای مختلف را ترکیب کنید.

 

 

 

 

جستجوی منبع استناد شده  Cited Reference Search

در این قسمت می توان مقالاتی که مورد استناد قرار گرفته اند را جستجو کرد. برای جستجو بر اساس Cited Reference باید در جعبه Cited Author نام نویسنده کتاب یا مقاله را تایپ کنید تا بر اساس آن جستجو انجام شود. برای محدود کردن جستجو در Cited Work می توانید عنوان مختصر شده مجله یا کتاب و در Cited year(s) سال خاص یا محدوده سالی مشخص را تایپ کنید.

لازم به ذکر است که زیر Cited Work گزینه ای با عنوان View Abbreviation List وجود دارد که لیست اختصارات مجلات را نشان می دهد.

در قسمت CITED REFERENCES search  می توانید مقالاتی که به یک مقاله خاص استناد کرده اند را پیدا کنید. نام نویسنده و یا ژورنال را وارد کرده و یا از نمایه انتخاب کنید. مشخصات دیگر مقاله را در فیلدهای خودشان وارد و جستجو کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


جستجوی پیشرفته

جستجوی پیشرفته برای کاربران با تجربه و متبحر است که می خواهند جستجوهای پیچیده و مختلط را با استفاده از فیلدها و ترکیب آنها انجام دهند. می توانید در این قسمت با استفاده از پرانتز و به کار بردن عملگرهای منطقی و با استفاده از علائم فیلدها فرمول جستجوی خود را وارد کنید.

در قسمت جستجوی پیشرفته با استفاده از تگ های دو کاراکتری که در جدول نمایش داده شده و به کاربردن عملگرهای منطقی و محدودکردن زبان، نوع مدرک و سال، جستجوی خود را انجام دهید.
 

 

 

 

 

 

 

 


جستجوی پژوهشگر

به سه روش می توان اطلاعات مربوط به پژوهشگر مورد نظر را جستجو کرد.

·        جستجو بر اساس نام نویسنده

·        جستجو بر اساس شماره اختصاصی در وب آو ساینس یا ریسرچر آی دی و جستجو با استفاده از شماره اختصاصی ارکید نویسنده

·        جستجو بر اساس وابستگی سازمانی

 

 

                                                                                                                                                                                               

صفحه نتایج

پس از اینکه یکی از انواع جستجو را انتخاب و کلیدواژه های خود را وارد نمودید، نتیجه جستجو را مشاهده می کنید. در این صفحه عنوان مقالات، نام نویسندگان و منبع آن را مشاهده می کنید. با انتخاب عنوان هر مقاله می توانید اطلاعات کاملتری از جمله چکیده مقاله، آدرس،ایمیل نویسنده، ناشر و همچنین لینک Times Cited  (تعداد دفعاتی که در این مجموعه به این مقاله استناد شده است را نشان می دهد) را مشاهده نمائید. لازم به ذکر است که در قسمت  cited Timeنیز مقالات لینک می باشد. بدین معنی شما می توانید مقالاتی که مقاله به آن استناد کرده را نیز ببینید و بدین ترتیب به زنجیره ای از مقالات دسترسی پیدا کنید.

· در بعضی از رکوردها ، گزینة full text را مشاهده می کنید که لینک به ناشر آن مقاله می باشد. چنانچه یک دانشگاه یا مرکز علمی، اشتراک الکترونیکی آن ناشر را داشته باشد امکان دسترسی به متن کامل مقاله وجود خواهد داشت، در غیر اینصورت فقط چکیدة مقاله در دسترس خواهد بود.

· در سمت چپ صفحة نتایج در قسمت Refine Results ، گزینه هایی برای محدود کردن جستجو وجود دارند. این گزینه های عبارتند از : ( موضوع مقاله) Subject Areas ، نوع مدرکی که جستجوی شما در آن وجود دارد، سال انتشار مقاله (Publication year) ، زبان Languages ، عنوان منبع مقاله Source Titles و غیره. با انتخاب هر یک از این گزینه ها، امکان محدود کردن جستجوی خود در محدوده های ذکر شده را خواهید داشت.

· گزینة Search within results به شما اجازه می دهد در نتایج بدست آمده، کلید واژة دیگری را برای محدود کردن نتایج جستجوی خود وارد کنید.

· برای ذخیرة رکوردهای مورد نظر خود در قسمت Output Records امکان چاپ، ارسال و ذخیرة مقالات فراهم شده است. در مرحله اول رکوردهای مورد نیاز و در مرحله دوم اطلاعات کتابشناختی مورد نیاز را انتخاب

کنید. در مرحله سوم با انتخاب دکمة Print رکوردهای مورد نیاز خود را بر روی چاپگر ارسال کنید. دکمة mail -E به شما اجازه می دهد تا رکوردهای انتخابی خود را به آدرس پست الکترونیکی خود یا دیگران ارسال کنید. همچنین می توانید رکوردهای مورد نظر خود را به Marked List اضافه کنید تا در زمانهای بعدی برای چاپ یا ذخیرة آنها اقدام کنید. با انتخاب دکمة Save ، امکان ذخیره کردن اطلاعات با فرمتهای مختلف فراهم می شود .

امکان محدود کردن بیشتر نتایج جستجو در قسمت Refine results وجود دارد. می توان در قالب های مختلف خروجی گرفت.

امکان مرتب کردن نتایج برحسب موارد دلخواه وجود دارد.

پالایش نتایج Refine Results

· در صفحه نتایج جستجو می توان از قسمت ”پالایش نتایج جستجو“ نتایج را فیلتر و یا محدود کرد:

· بدین منظور از ستون سمت چپ صفحه می توان اقدام کرد و در صورت تمایل هرکدام را مانند محدوده جستجو،نوع مدرک،نویسندگان،عنوان منبع،سال انتشار،زبان،کشور،دسترسی آزاد و ... را انتخاب کرده و در آخر گزینه ineRef را انتخاب کرده و مجددا جستجو را انجام دهیم.

    
Centlib.iums.ac.ir     پورتال کتابخانه مرکزی
Diglib.iums.ac.ir     کتابخانه الکترونیک
· همچنین می توان از میان صفحه نتایج جستجو مجددا جستجو را انجام داد.

 

                                                                                               

 

86705206
86705401
86705501
http://www.freepngimg.com/thumb/email_marketing/2-2-email-internet-png-thumb.pngCentlib_ref@iums.ac.ir